معرفی رشته مدیریت

توضیحات

کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار

در نظامهای اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سالهای اخیر تغییرات بنیادی در بازار، محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است.اگر جستجوی فرصتهای مناسب کسب و کار در این محیط متغیر با موفقیت قرین نشود، حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدیده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روشهای نوین به جای روش های سنتی،ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های کسب و کار آشنا شوند.امروزه با پیشرفت صنایع در ابعاد مختلف، احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی-تحقیقاتی و صنعت به خوبی آشکار شده است. یکی از وظایف مراکز علم در قبال صنعت ، تربیت و اماده سازی نیروی متخصص می باشد.

در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین نیروی انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.

تعریف و هدف:

هدف از برگزاری دوره کاردانی مدیریت کسب و کار، تربیت  و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهینه سازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار، مهارت های لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات صنفی تولیدی، خدمات فنی،خدماتی و توزیعی را کسب مینمایند.

ضرورت و اهمیت:

نظر به تعدد فعالیتهای تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه، نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات، کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.

از سوی دیگر در بسیاری از موارد شاهد بکارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی قادر به عرضه خدمات علمی  و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان باعث ایجاد یک خلاء بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگیری و گاها بروز مشکلاتی در محیط های کسب و کار گشته است.

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف- گزارش نویس و مستندسازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها(Presentation)

پ-انجام کارگروهی

ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباطات موثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ- اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر- تفکر نقادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان

-اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی

- شناخت و بکارگیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار

- انتقال مهارتهای کسب و کار به افراد تحت سرپرستی

- تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار

-شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها

- امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیردولتی

- انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار

مشاغل قابل احراز:

- کاردان کسب و کار در بخشهای بازرگانی،بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی، واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها

- متصدی واحد ارتباط با مشتریان(CRM) در واحدهای کسب و کار

کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار:

سازمانهای امروز، یک دوره ی استثنایی گذار از محیط های سنتی کسب و کار به فضای نوین مبتنی بر پارادایم های متفاوت و قوانین نوین عصر اطلاعات را تجربه مینمایند. ورود به فضای رقابتی کسب و کار با شرایط جدید، پدیده ای گریزناپذیر است و مدیریت در این شرایط و محیط متفاوت، دانش و تجربه ی متمایزی را نسبت به دانش رایج مدیریت و سازمان طلب می نماید.

این رشته نیاز عصرکنونی کلیه ی مدیران سازمان ها در رده های مختلف و مشاورین مدیریت به ویژه گروهی که بیشتر مسائل راهبردی سازمان ها را موردتوجه قرار می دهند، به شمار می آید.

تعریف و هدف:

دوره ی کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت کسب و کار مجموعه ای از قابلیت هایی است که فرد را برای تامین و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف کشور و مدیریت واحدهای کسب و کار و تغییر و متناسب سازی ساختار آنها در بازار تربیت مینماید.

هدف از اجرای این دوره ارتقای شاخص های موصوف نیاز به تربیت مدیران دلسوز ،دانش محور ،مجرب، توانمند و دارای مهارت های مدیریتی لازم می باشد که در دوره های کاردانی و کارشناسی مدیریت کسب و کار است.

ضرورت و اهمیت:

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی به تدریج در حال درک حساسیت و ارزش مدیریت کسب و کار شده اند و با توجه به معرفی کارآفینی در چندسال و آشنایی مردم و شرکت ها به اهمیت رقابت در عرصه ی جهانی ،رویکرد به مقوله ی مشتری مداری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است: بنابراین آینده ی این رشته در اینران به علت جهانی شدن اقتصاد و ظهور فعالیت های کارآفرینانه در عرصه ی کسب و کار درخشان خواهد بود. آمارهای مرکز آمار ایران در بخش مدیریت و خدمات به تفکیک سطح تحصیلات ، میزان مهارت ها و تخصص و حجم سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است ولی مشاهدات نشان می دهد که به دلیل کاربردی نبودن محتوای دروس دانشگاهی رشته های آکادمیک، حتی نیروهای تحصیل کرده در این بخش، بهره ی زیادی از مهارت های موردنیاز بازار کار و مدیریت کسب و کار نبرده و درعمل قادر به پیاده سازی آنها نمی باشند.

برگزاری دوره های حرفه ای و مهارتی مدیریت کسب و کار که در تناوب های زمانی خاص با توجه به تغییرات بازار کار بروز رسانی شود،این نیاز را برآورده می سازد.

قابلیت ها و مهارت های مشترک دانش آموختگان:

الف- تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

پ- مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

ت- بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتیجه فعالیت ها

ث- کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرضه های جدید کسب و کار

ج- برقراری اتباط موثر در محیط کار

ح- برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE)

خ- تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

د- تفکر نقادانه و اقتضایی

ذ-  خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندیهای حرفه ای دانش آموختگان:

-  مدیریت واحدهای کسب و کار متناسب سازی ساختار آنها در بازار

- آموزش مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی

-تاسیس و راه اندازی واحدهای کسب و کار جدید

- به کارگیری قوانین و مقررات کسب و کار

- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه محیط کسب و کار

- برنامه ریزی برای توسعه واحدهای کسب و کار

- طراحی و توسعه ی محصولات(کالاها و خدمات)جدید

مشاغل قابل احراز:

  • مدیر کسب و کار
  • مدیر اجرایی
  • مدیر برند
  • مشاور بازاریابی
  • مدیر پژوهش و توسعه ی بازار