معرفی رشته فناوری اطلاعات

توضیحات

دوره کاردانی فنی اینترنت و شبکه های گسترده:

با گذشت کمتراز چند دهه از عمر اینترنت، این شبکه تبدیل به یکی از نیاز های روزمره کلیه افراد گردیده به صورتی که هر روز نیازهای جدید مطرح میشود، که توسط این شبکه برطرف می گردد. این روز ها کلیه کارهای، اعم زا تحقیقاتی، اداری، و خدماتی نیازمند این شبکه گردیده که همه سازمان ها و مردم را در سراسر کره زمین به یکدیگر متصل کرده و دسترسی به سرویس هایی حتی در آن سوی کره زمین را در کسری از ثانیه امکان پذیر می کند.

هدف از تدوین این رشته، تربیت متخصصینی است که بتواند کلیه شبکه های کوچک و محلی اداره ها و سازمان های دولتی و خصوصی را به یکدیگر متصل نموده و شبکه های گسترده تولید کنند که تبادل اطلاعات را به فرای سازمان و محیط بسته اداری و خانگی بکشانند. یا این که با اتصال سیستم های منفرد یا شبکه های کوچک به اینترنت آنها را به دریایی از اطلاعات و سرویس ها متصل نماید و یا سرویسی را به کلیه افراد از راه دور ارائه نمایند. لذا داشتن اطلاعاتی در زمینه های امنیت اطلاعات، حریم خصوصی، روشهای تبادل اطلاعات، مسیریابی و سایر علوم مرتبط مرتبط لازم و ضروری به نظر می رسد.

ضرورت و اهمیت:

با رشد جهانی جمعیت عملا دستیابی به بسیاری از خدمات و اطلاعاتی که در گذشته ساده بوده اند روز به روز سخت تر می گردد. به صورتی که دیگر روش هایی سنتی در ادارات و سازمان ها جوابگوی حجم بالای متقاضیان نیست. از سوی دیگر بالاتر رفتن حجم اطلاعت نیز این عمل را سخت تر می نمایند. تا جایی که اگر اطلاعات به صورت سنتی مدیریت گردد، عملا نیروی بسیاری نیاز است که بتوانند این کار را با دقت نه چندان بالایی انجام دهند. در این راستا شبکه های گسترده و اینترنت به کمک آمده اند و ارئه خدماتی همچون جستجو، تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی مانند: پست الکترونیکی، گفت و گوی برخط و اتاق های گفت گو فاصله ها را از میان برداشته، کارها را تسهیل کرده، حجم بالای از مراجعه را کن کرده و بسیاری از کارهای به صورت اتوماتیک وبا دقت بسیار بالایی انجام می دهد. این خدمات به صورت سرویس هایی نظیر آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی،تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و ... به عموم ارائه می گردند و به صورت بسیار چشمگیری باعث صرفه جویی بسیاری در زمان و هزینه ومنابع اجتماعی می گردد.

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت (presentation)

پ: انجام کار گروهی

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه

ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ: ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمان

ذ: اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی

ز: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان:

  • شناخت تجهیزات ISP
  • راه اندازی و مدیریت و پشتیبانی ISP
  • شناخت سرویس دهنده های اینترنتی نظیر سرویس دهنده های وب، پست الکترونیک، انتقال فایل و ...
  • نصب و راه اندازی سرویس دهنده های اینترنتی
  • شناخت عملکرد مسیر یاب ها
  • پشتیبانی و مدیریت شبکه های گسترده
  • قابلیت شناسایی و رفع عیوب شبکه های گسترده
  • شناخت خدمات قابل ارائه توسط شبکه گسترده و اینترنت
  • شناخت و تولید نرم افزار های تحت وب

مشاغل قابل احراز:

  • تکنسین شرکت خدمات اینترنتی (ISP)
  • تکنسین نصب و راه اندازی سرویس های اینترنتی
  • پشتیبان و راهبرشبکه های گسترده

 

دوره مهندسی فناوری-اطلاعات- فناوری اطلاعات

مقدمه:

در عصر حاضر فناوری اطلاعات، یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب مس شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که بروز مشکلات جزئی در این حوزه موجب اختلال در جامعه و حتی رفاه و. آسایش میدم می شود. از این رو  بسیاری از کشور ها جهت توسعه بهره گیری از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

تعریف و هدف:

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی مهندسی فناوری اطلاعات دوره ای است ک ضمن ایجاد آمادگی و زمینه سازی لازم علمی، حاوی آموزش بهره گیری از ابزار های فناوری اطلاعات به گونه ای موثر و کاربردی در حوزه های مختلف طراحی و برنامه سازی تحت وب، تجارت الکترونیکی، امنیت اطلاعات و ... می باشد.

این دوره دانش آموختگانی را تربیت می کند که با کسب  مجموعه ای از علوم نظری و مهارت های علمی فناوری اطلاعات، بتوانند مسئولیت های موجود در خصوص طراحی، عملیاتی سازی، پشتیبانی و بهره بردای مناسب از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و نیز جمع آوری، ذخیره سازی، سازماندهی، بازیابی، انتقال و پردازش اطلاعات را در حوزه های مختلف کاری با تصدی مشاغل و مسئولیت های مرتبط ایفا نمایند.

ضرورت و اهمیت:

حجم عظیم اطلاعات و نقش اساسی آن در کیفیت مدیریت و اداره امور، همچنین نقش فناوری اطلاعات در کیفیت جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات و نیز نشر و انتقال سریع آن موجب گسترش روز افزون و به کارگیری این فناوری در زمینه های مختلف کاری  و مشاغل گوناگون از قبیل حوزه اطلاع رسانی، تجارت الکترونیکی، آموزش از راه دوره و ... گردیده است. توسعه و ارتقای فناوری اطلاعات و تلفیق آن با مباحث شبکه های اطلاعاتی و همچنین مدیریت، محوری نوین به نام مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات را در شکل داده که اکنون به عنوان یکی از محورهای مهم راهبردی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه مطرح می باشد. با توجه به نقش اساسی و مهم فناوری اطلاعات در بخش های زیربنایی اقتصاد کشور و تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، بیش از هر چیز نیاز به تربیت کارشناسانی است که همزمان دارای دانش فنی و توانایی های علمی و عملی در این حوزه باشند.

نقش و مهارت های فارغ التحصیلان به ترتیب اولویت:

-توانایی تجزیه و تحلیل مسائل در حوزه فناوری اطلاعات

-توانایی امکان سنجی و به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان

مشاغل قابل احراز: کارشناس فناوری اطلاعات

-طراح و برنامه ساز سیستم های اطلاعاتی

طول و ساختار دوره:

 دوره مهندسی فناوری مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و فنی به 2 بخش((آموزش در مرکز مجری)) و (( آموزش درمحیط کار)) تقسیم ی شود. مجموعه واحد های هر دوره بین 65 تا 70 واحد و مجموعه ساعات آن 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حداقل2 و حداکثر3 سال قابل اجرا است.این دوره به دور روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

آموزش در مرکز مجری:

بخش آموزش در مرکز مجری شامل 60 تا 65 واحد، معادل 1200 تا 1500 ساعت است.

هر واحد نظری معادل 16 ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است. در موارد خاصی دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار:

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت و هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت است.