معرفی رشته حقوق

توضیحات

کارشناسی حرفه ای حقوق:

بدون شک یکی از آرزو ها و آمال انسان ها از دیر باز اجرای عدالت بوده است و همیشه  در راه به دست آوردن آن تلاش نموده و نسل اندر نسل بلکه بیش از پیش در راه یافتن گم کرده خویش بوده است. 

عدالت و اجرای عدالت منوط به داشتن یه سیستم غنی و قوی است که با روش ها و شیوه های علمی و عملی به نیاز های انسان امروز وپیچیدگی مسائل مبتلا به آن اعم از حقوقی و قضایی پاسخ گوید. مبرهن است که داشتن یک سیستم دادرسی دقیق و همه جانبه، داشتن قوانین مدون و تقویت این امور تنها راه رسیدن به سیستم مطلوب و ایده آل است.

به وجود آمدن مسائل جدید در زندگی انسان، پیشرفت تکنولوژی می طلبد که مطابق این پیشرفت فارغ التحصیلان این رشته می کوشند تا با فراگیری قوانین و موازین قضایی، حقوقی و ثبتی جوابگوی نیاز های جدید مردم باشند و این امر خطیر جز در سایه دعوت از صاحب نظران، فقها، قضات، وکلا، حقوقدانان و تفریر و بحث و تفحص نظرات و پیشنهادات و بررسی نقاط ضعف و قوت سیستم حقوقی و ثبتی میسر و ممکن نیست.

امروزه نیاز مبرم کشور به استفاده از تکنولوژی در دفاتر اسناد رسمی به وضوح نمایان شده است به طوری که مطالعات و تحقیقات در این رشته و نیز بهره وری به عنوان شیوه استفاده بهینه از تمامی اطلاعات به دست آمده، تعیین و توزیع این دستاوردها، تشکیلات دفاتر اسناد رسمی را از حالت سنتی خارج ساخته و زمینه برای ارتقاء و بهروری مطلوب فراهم خواهد شد.

تعریف و هدف:

دوره کاردانی و کارشناسی حرفه ای حقوق ثبتی، دوره ای است که هدف از ایجاد آن تربیت کاردان مجرب برای نیاز های حقوقی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به برنامه ریزی های خاص در این زمینه بسیاری از کمبود ها در این سطح برطرف خواهد شد. آشنایی دانشجویان در این دوره، با تمامی موارد حقوقی، ثبتی و قضایی سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر به عنوان دفتریاران، سند نویسان، متصدیان املاک، متصدیان بایگانی، آموخته های خود را جامعه عمل بپوشانند. هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کاردان است که اداره در دفتر اسناد رسمی را برعهده گرفته به طوری که با کسب مجموعه ای از علوم و مهارت ها، دارای بینش، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل بوده و بتوانند طرح های نوینی را در جهت ارتقای این دانش به کار بندند واسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.

بهبود گردش امور و افزایش بازه محیط کار با تکمیل ساختار اجرایی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسناد رسمی و نیز ارتقاء فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسناد رسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصول اداری بین کارکنان و راجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ التحصیل این رشته میسر می گردد.

ضروریت و اهمیت:

 در سالیان اخیر تحولات دانش اجتماعی، نقش و اهمیت تخصص در مسایل حقویق و علوم ثبتی را دو چندان نموده است. ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسایل ثبتی و امور سردفتران کاملا ملموس است.

لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمان های دولتی اقتضاء دارد به تربیت متخصصان در این رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان دراین رشته، بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم و با آگاهی کافی در سازمان ثبت دفاتر اسناد رسمی، محاکم و ادارت دادگستری منشاء اثرات و موجب ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت (presentation)

پ: انجام کار گروهی

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه

ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ: ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمان

ذ: اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی

ز: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:

شناخت انواع سند، اجزای حقوق ثبت و مجموعه قوانین و مقررات ثبتی و بخشنامه های دولتی

شناخت روش های ثبت اسناد، املاک و ثبت شرکت ها

انجام بایگانی پرونده های ثبتی و نحوه ثبت املاک

آشنایی با قوانین جدید مربوط به اجرای مفاد اساسنامه رسمی در سازمان ثبت املاک، اسناد و فعالیت در اداره اجرا

شناخت نحوه کار اجرایی دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و کنترل محاسبات بر اساس بخش نامه های قوانین ثیتی

شناخت تشکیلات و اجزا مختلف سازمان ثبت اسناد

شناخت دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و نحوه فعالیت آن ها

بکارگیری فناوری های نوین در ثبت اسناد و املاک

شناخت مراجع شبه قضایی مرتبط با ثبت املاک

مشاغل قابل احراز:

دفتر یاری اسناد رسمی

متصدی تنظیم اسناد (سند نویسان در دفاتر اسناد رسمی)

متصدی دفتر املاک

متصدی بایگانی ثبت

متصدی بازرسی از ادارات ثبت و دفتر اسناد رسمی

کمک کارشناس حقوق در ادارات ثبت املاک

متصدی کاردان در بنگاه معاملات ملکی